‘Private equity is belangrijk voor de bv Nederland’ – interview met Philip Houben, voorzitter van de Nederlandse Vereniging van participatiemaatschappijen (NVP), blikt terug en vooruit op een sector in beweging. Management Scope 6-2014
Tag: Private equity
Springer CEO Derk Haank: ‘Private equity gaat groeien’
Springer CEO Derk Haank: ‘Private equity gaat groeien’ – interview met Derk Haank, ceo van Springer Science+Business Media, die in tien jaar tijd veel ervaring heeft opgedaan met private equity. Management Scope 7-2014
‘Private equity ontbeert invoelend vermogen’
Harry Smeets: ‘Private equity ontbeert invoelend vermogen’ – interview. Ceo Harry Smeets van AXA Stenman Group gelooft in private equity, maar heeft ook de nodige kritiek. ‘De partijen hebben te weinig oog voor het aantrekken van ondernemers.’ Management Scope 8-2014
Koopmanschap nodig bij management buy-out
Koopmanschap nodig bij management buy-out – rondetafeldiscussie als onderdeel van een artikelenserie over private equity. Danny Bosker (partner bij KPMG Corporate Finance) en Ron Jansen (managing partner van Ebbinge) spraken met Ton Kraak (ceo van Dieseko Group), Joep Bruins (ceo van Orangefield) en Ewald Draaijer (ceo van SK Fire Safety). Zij vertellen over de absolute do’s en don’ts bij een buy-out. Management Scope 8-2014
Gesplitste persoonlijkheid? – interview
Dirk Beeusaert heeft een dubbelfunctie bij investeringsmaatschappij Gimv: hij is zowel general counsel (bestuurssecretaris) als lid van het executive committee van het private equity-bedrijf. Om het allemaal nog wat ingewikkelder te maken, heeft ook de rol van bestuurssecretaris een tweezijdig karakter. Die is er primair om de (voorzitter van de) raad van commissarissen te ondersteunen, onder andere op het vlak van informatievoorziening en governance. Vaak worden ook werkzaamheden voor de raad van bestuur uitgevoerd én heeft de bestuurssecretaris een rol in het bewaken van de corporate governance.
Is de bestuurssecretaris het oliemannetje in de wisselwerking tussen controle en bestuur? Of wordt het onafhankelijk functioneren van toezichthouders alleen maar ingewikkelder als de bestuurssecretaris moet zien te laveren tussen verschillende partijen met soms tegengestelde belangen?