Is online business booming? – rondetafeldiscussie

Online business is booming business. Wat zijn de kansen en waar liggen de risico’s? We kopen apps, muziek, schoenen, barbecues, kruidenierswaren en vliegtickets. De klok rond, vanuit de luie stoel via de laptop, de tablet of de smartphone. Deze nieuwe dimensie van winkelen groeit explosief. De logistiek verloopt vrijwel op rolletjes. Veel ondernemers liften mee met de opkomst van online shoppen. Het succes roept ook vragen op. Hoe kwetsbaar zijn de IT-systemen voor online betalen? Wat is straks bepalend voor het onderscheidend vermogen van retailers? En wanneer gaat het mis op het vlak van cybercrime? Bart Hogendoorn (HP) sprak met drie spelers: Nick Jue, ceo van ING Nederland, Frank Hansen, cfo van online retailer Fonq.nl en Ed Nijpels van brancheorganisatie Thuiswinkel.org. (Foto: Marcel Bakker) Management Scope 07 2013

In de ban van de rrringgg – bedrijfsportret (boek)

telemarketingTDA stond dertig jaar geleden aan de wieg van een nieuwe bedrijfstak in Nederland: telemarketing. Met een enthousiaste oprichter, veel zelf ontwikkelde software en een no-nonsense aanpak groeide TDA uit tot een succesvolle onderneming die tal van prijzen en awards won.

TDA werd overgenomen door USG People en was een aantal jaar onderdeel van een beursgenoteerde onderneming. Daarna werd het weer verzelfstandigd. In dit boek geeft Cokky Weyschedé Bosman een openhartig en uniek inkijkje in het ontstaan en de ontwikkeling van een nieuwe branche in Nederland: telemarketing en telefonische klantenservice.

(redactie, eindredactie, productiebegeleiding. Verschenen januari 2016)

‘Alles moet tegelijk veranderen’ – interview

digitale technologieMarketeers zeggen wel eens gekscherend: de helft van het marketingbudget is weggegooid geld, je weet alleen niet welke helft. De digitale transformatie, waar ook marketing doorheen moet, gaat daar weinig aan veranderen. Maar marketing heeft er nog een extra uitdaging bij: met de opkomst van online business is er een tweedeling ontstaan in oude en nieuwe (online) marketing.

Hoe zorg je voor een goede balans tussen enerzijds digitale technologie en data en anderzijds de menselijke kant van merkopbouw en merkbeleving? Digitale transformatie is een complex web van wederzijdse afhankelijkheden tussen mensen, afdelingen en processen. Joris Merks, head of digital transformation bij Google: ‘Als je slechts een paar zaken aanpakt, val je steeds terug in oude patronen.’

Management Scope 5-2016