Het coöperatieve model van de Rabobank heeft gevolgen voor de innovatiemogelijkheden. Rien Nagel, lid van de rvb, wil het vertrouwen in de bank als ‘hoeder van data’ niet verspelen. Wel ziet hij veel mogelijkheden in sociale en regionale innovatie.
Zoals iedere grootbank verkeert ook Rabobank in een transformatieproces: inspelen op digitalisering, producten en diensten versimpelen en vernieuwen, kosten verlagen, tegengas bieden aan nieuwkomers op de markt en tegelijkertijd voldoen aan een blijvende stroom nieuwe regelgeving. Bij die transformatie horen berichten over reorganisaties, onrust en zorgen over de nieuwe richting, maar ook over nieuwe initiatieven en de samenwerking met startups.
Op de dag dat Irine Gaasbeek (Accenture)met Rien Nagel spreekt, lanceert de bank Tellow: een softwareoplossing bedoeld om de administratieve last van zzp’ers te verlichten. Die innovatie is illustratief voor hoe de toekomst van banken zich ontvouwt. Financiële transacties zijn een commodity, het gaat straks om belendende dienstverlening met data als grondstof. Op dat vlak neemt Rabobank – ten opzichte van de twee andere grootbanken die ons land kent – een eigenzinnige positie in. De klanten zijn de baas van de coöperatie. Dat heeft gevolgen voor de innovatie mogelijkheden: zo piekert Rien Nagel, binnen de raad van bestuur verantwoordelijk voor onder meer de digitale bank en particuliere klanten, er niet over om het vertrouwen inde bank als ‘hoeder van data’ in de waagschaal te leggen. De Rabobank ziet daarentegen veel mogelijkheden in sociale innovatie. Is technologie daarbij het vertrekpunt of een middel?