KLM-coo René de Groot vliegt regelmatig op de Airbus A330 en blijft zo van binnenuit betrokken bij processen. Een coo met vleugels dus – maar óók met frustratie vanwege de afhankelijkheid van een luchthaven die in logistiek opzicht niet voldoet. ‘Op een home carrier als KLM heeft dat grote impact.’
Of alle Nederlanders ermee vliegen of niet, alles wat KLM doet, mag zich verheugen op bovengemiddelde belangstelling. Als Air France te weinig in beweging komt terwijl bij KLM fors wordt bezuinigd, dan heeft iedereen een mening over de ‘Koninklijke’. De driekoppige raad van bestuur onder leiding van Pieter Elbers die in 2014 aantrad, kreeg een duidelijke opdracht mee. Ondanks lichte verbeteringen stond het bedrijf er niet heel goed voor. Op korte termijn was financieel ingrijpen noodzakelijk. Bij de langetermijnstrategie – vervat in het programma Perform 2020, waarbij ook de why van de organisatie opnieuw is geformuleerd – staat innovatie nadrukkelijk erop de agenda. René de Groot maakt sinds 2014 deel uit van de raad van bestuur. U kunt hem tegenkomen als gezagvoerder, want hij vliegt (na een onderbreking door zijn managementcarrière) weer met enige regelmaat op de Airbus A330. ‘Ik weet inmiddels dat ik kan leven zonder het vliegen, maar het is een fantastisch vak en ik ben blij dat ik af en toe weer een vlucht kan maken.’