Tachtig tot negentig procent van de corporate innovatieprogramma’s mislukt. Wat is het geheim van bedrijven die de veranderslag van eenmalige en incrementele innovatie naar doorlopende en grootschalige innovatie wel goed doormaken? Dat kwam ter sprake in een door A.T. Kearney georganiseerde business dialogue.
Niet operational excellence, schaalbaarheid en efficiency maar snelheid, creativiteit en wendbaarheid worden in toenemende mate bepalend voor het succes van ondernemingen. Juist als gevolg van deze verschuiving was het de afgelopen jaren heel modieus om te stellen dat corporates hun beste tijd hebben gehad. De toekomst was aan de disruptieve startup. De werkelijkheid is genuanceerder. Het grootste deel van de startups verdwijnt na het eerste jaar; en corporates zijn niet alléén maar vleesgeworden kwetsbaarheid.
Toch is innovatie niet minder belangrijk geworden. Vernieuwing blijft noodzaak. Zowel corporates als startups zien nu in dat de beste kansen in hechte onderlinge samenwerking liggen. Maar hoe combineer je de snelheid en creativiteit van een startup met de rijke ervaring en resources vaneen corporate? Die vraag stond centraal in een business dialogue, georganiseerd door A.T. Kearney. Deelnemers: topmanagers van bedrijven als Vopak, Liberty Global, Tata Steel, SHV, Philips en Delta Lloyd. Deze groep ging in op de vraag: innoveren als een startup, hoe doe je dat? De discussie werd gemodereerd door Alberto Prado (Philips) en Jonathan Anscombe (A.T. Kearney).